Łuków-Skierniewice 120/godzinę…
Na początku sierpnia Polskie Linie Kolejowe rozpisały przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i późniejszy nadzór nad wykonaniem inwestycji pod nazwą „Prace na linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków (C-E 20)”. Więcej na temat przetargu tutaj.
Po otwarciu ofert w przetargu okazało się, że jest ich pięć. Konsorcjum BFF i Idom proponuje cenę 47,6 mln zł (brutto), konsorcjum pod przedwodnictwem Systry – 39,8 mln zł, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Voessing – 38,7 mln zł, Arcadis, Mosty Katowice i Egis – 48,6 mln zł a Aecom i Italferr – 47 mln zł. PLK przeznaczyła na realizację 56,8 mln zł brutto, w tym 11,9 mln zł na prawo opcji.
Szacuje się, że inwestycja w modernizację linii S-Ł może zakończyć się w 2025 roku.
Linia nr 12 Skierniewice – Łuków o długości ok. 161,5 km jest położona „na stykach” województw łódzkiego, mazowieckiego i lubelskiego. Ma znaczenie państwowe i międzynarodowe – stanowi korytarz transportowy linii C-E 20. Obecnie ta dwutorowa (choć z wyłączonym z eksploatacji jednym ze szlaków) i zelektryfikowana „droga żelazna” wykorzystywana jest praktycznie tylko w ruchu towarowym – ruch pasażerski prowadzony jest na krótkim odcinku między linią nr 8 a Górą Kalwarią. Z uwagi na rozwój przewozów ładunków na kierunku Wschód – Zachód linia zyskuje na znaczeniu, stanowiąc m.in. fragment najkrótszej drogi kolejowej z Małaszewicz do Łodzi.
Potwierdza to „Rynkowi Kolejowemu” Karol Jakubowski z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. – Linia kolejowa nr 12 Skierniewice – Łuków z roku na rok zyskuje na znaczeniu w przewozach towarowych. Wpływ na to ma rozwój polityki gospodarczej polskiego rządu i Chin oraz wzrastające przewozy kontenerów Nowym Jedwabnym Szlakiem – informuje. Zapewne ruch zwiększył się także z powodu zamknięcia znacznej części modernizowanej linii nr 7 Warszawa – Dorohusk, jednak tego nie potwierdza udzielający informacji naszemu portalowi.
PKP PLK dąży do modernizacji linii, co pozwoli na znaczącą poprawę jej parametrów. – PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowywały się do uruchomienia projektu „Prace na linii kolejowej C-E 20 na odcinku Skierniewice – Pilawa – Łuków”. Został on zgłoszony do trzeciego naboru konkursu CEF, jednak projekt nie zakwalifikował się do dofinansowania unijnego. Poszukujemy obecnie innych źródeł finansowania do opracowania dokumentacji projektowej, co umożliwiłoby szybką i sprawną realizację modernizacji linii przy pozyskaniu środków w nowej perspektywie – zapewnia Karol Jakubowski. – Zakładamy, że ogłoszenie postępowania przetargowego na „Opracowanie dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia „Prace Na Linii Kolejowej Nr 12 Skierniewice – Łuków (C-E 20)” mogłoby nastąpić, w przypadku dostępności środków, jeszcze w 2018 roku. W ramach dokumentacji planowane jest uzyskanie wszystkich decyzji administracyjnych, co pozwoli na sprawną realizację prac i szybkie przystąpienie do robót w ramach przyszłej perspektywy – dodaje.
Jak wyjaśnia przedstawiciel przewoźnika, wśród założeń projektu jest lepsze dostosowanie linii nr 12 do przewozów towarowych. W związku z postulatami władz lokalnych oraz Marszałka Województwa Mazowieckiego na odcinku Skierniewice – Pilawa zaplanowano także modernizację infrastruktury pasażerskiej.
Z tego co widać to szykowana jest opcja połączeń pasażerskich Pilawa – Czachówek – Warszawa, jednakże podniesienie prędkości i przepustowości towarowych może ograniczyć te plany. Poza tym da znać zwykła ekonomia – rentowność połączeń. Swoją drogą teraz towarowe jadące 50 km/h słychać z odległości ok 2-3 km. Jak będzie 80 km/h to będzie naprawdę głośno.